Radio og podcast om rejser og oplevelser

Lyt til programmerne hér på siden og på danske radiostationer


Forsiden   Aktiviteter   Podcast   Overnatning   Rejsemål   Transport   Rejseprogrammer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Statsoperaen i Wien er udtryk for byens storhed.


Road-trip i kunst, kultur og bæredygtighedens tegn:

Wien er stor, storslået – med en snært af arrogance


Af Søren Clauding – november 2024


Podcast - Lyt til Rejseprogrammet, 2. afsnit, Wien


Med kunst og kultur i Mellemeuropa som omdrejningspunkt er Wien central. På mange måder stråler kunsten ud af den østrigske hovedstad, det har den gjort i århundrede, hvor måske især musikken har spillet en og fortsat spiller en afgørende rolle. Det betyder også, at turisterne strømmer til byen i en sådan grad, at de på det nærmeste dominerer den indre by. Man kunne gøre sig den tanke, at byen ville synes tom, hvis turismen blev forbudt.

 

Om det er det forhold, at turisterne er et nødvendigt onde, der udløser en distanceret arrogance, eller det i al sin enkelhed er vores begrænsede tid i storbyen, der gav et fordrejet indtryk, skal vi lade være usagt, men nu er det noteret, og mere behøver vi ikke beskæftige os med det forhold. For det ændrer ikke på, at byen i sin kulturelle storhed og med dens enestående historie er besøg værd. Det er blot vigtigt at sortere ud, at vælge på forhånd og lade alt det, man ikke når, stryge forbi som en levende kulisse. Ellers kan det hele godt gå hen at blive lidt for overvældende.

 

Det var præcis, hvad vi gjorde.

 

Vi burde måske have kastet os ud i historien bag den stor Stephansdom – domkirken i bymidten. Vi burde måske have brugt tid på den spanske rideskole, på de mange palæer, være dvælet hen i kejserrigets fortid og gået dybt i de store krigeriske slag, der har præget byen og den østrigske eksistens i hundredvis af år. Det undlod vi, og alligevel var de ikke til helt at komme udenom.


 

Stephansdom.


Men Wien har overlevet, dens hjerte slår stadig i høj pulserende takt. Og trods en distanceret attitude er man der fortsat for turisterne. Den menneskelige overlevelsestrang er åbenlys.

 

Vi havde en fornemmelse af det på forhånd. Vi var forberedte, så Wien fik lov at trænge ind, styret af vores ønske om og lyst til at snuse til et par af de hjørner  i dens kulturhistorie, der er synlige på overfladen, men hvor man skal dybere i sammenhængene, for at få et udbytte. Og det lykkedes vel, trods alt, også fordi vores sind var åbne. Så et besøg i Wien bør ske med åbent sind og med en klar struktur. Blot en konklusion…

 

Wiener Secession og Wien Museum

Vores mål var, at strejfe malerkunsten, især givet af den såkaldte Wiener ecession, som for 125 år siden var skabt i et opbrud og som led i en kunstnerisk frigørelse fra datidens veletablerede normer, som en østrigsk pendant til Berliner Sezession og Münchner Sezession. Tilfældigvis afsluttede det nylig totalt moderniserede Wien Museum på vores ankomstdag en udstilling med præcis de tre secessions som tema. Vi nåede at se den enestående ”opvisning” og det gav anledning til et uddybende møde med udstillingens kurator, som også er vicedirektør på Wien Museum, Dr. Ursula Storch. Det kom der naturligvis også et radiointerview og en mini-podcast ud af.

Læs om Wiener Secessionen og Wien Museum hér >>>


Lyt til Rejseprogrammet, 2. afsnit, del 3 - Wien Museum - Dr. Ursula Storch


Mini podcast - samtale med Dr. Ursula Storch, kurato og vicedir. Wien Museum på tysk


  

Hundertwasser Haus


Hundertwasser og KunstHausWien

Wiener secession har været medvirkende til at skabe grundlaget for andre og mere nutidige kunstneriske udtryk, som ikke mindst Friedensreich Hundertwasser var eksponent for. Han tog afsæt i billedkunst men spredte sig henad vejen over utallige kunstneriske platforme, og han forenede praktisk funktion med naturlige, bæredygtige løsninger. I Wien finder man et museum dedikeret Hundertwasser, KunstMuseumWien. Det besøgte vi, og radioindslaget såvel som mini-podcasten blev optaget i den lejlighed, som Hundertwasser indrettede og beboede i Wien. Den er normalt ikke tilgængelig for offentligheden, det kan man selvfølgelig ikke høre i lydindslagene, men vi kan vise billeder derfra.

Læs om KunstHausWien og Hundertwasser Haus hér >>>


Lyt til Rejseprogrammet, 2. afsnit, del 5 - Hundertwasser - Isabella Petricek


Mini podcast  - samtale med Kunstformidler Isabella Petricek på tysk


Mødet med den ægte, originale Strauss

De store kunstnere har ofte ingen efterkommere, i hvert fald ikke nulevende. I Wien havde vi, set i et historisk lys ikke mindst, ikke desto mindre den ære, at møde den eneste efterkommer i lige linje (frem til hans søn) fra grundlæggeren af Strauss musikdynastiet, Prof. Dr. Eduard Strauss. Hans tipoldefar var Johan Strauss den første. Den ene af hans tre sønner var Johan Strauss den anden, kendt som valsekongen, som var bror til Eduard Strauss’ oldefar.

 

Eduard Strauss har bidraget med en uendelig stor viden om sin berømte familie, da man på det historiske sted, hvor familien tidligere musicerede, skabte museet House of Strauss (ikke at forveksle med det nye oplevelsescenter, beliggende i byens centrum, som er skabt i anledning af Johan Strauss II’s 200 års fødselsdag i 2025, og som Strauss ikke familiært har relation til). Vi tilbragte flere timer sammen med Eduard Strauss i den historiske bygning, og det kom der også en del radiosnak ud af, bl.a. historien om, at verdens mest kendte vals, An der schönen blauen Donau, er skabt som en satire – for Donau var heller ikke dengang særlig blå.

Læs om House of Strauss hér >>>


Lyt til Rejseprogrammet, 2. afsnit, del 4 - House of Strauss - Prof. Dr. Eduard Strauss


Mini podcast - samtale Prof. Dr. Eduard Strauss på tysk


Crash course i Wienervals

Med vals i tankerne og en periferisk viden om den østrigske bal tradition, lagde vi vejen indenom Elmayers danseskole, en af verdens mest berømte danseskoler, hvor man især kan lære at danse vals. Her kan man fx på rekordtid gennemføre et crash course i Wienervals, så man ikke behøver at gå helt bagud af dansen, hvis man begiver sig ind i det østrigske bal-univers. Vi fik en snak derom med direktør Bernd Erblich. Den kan selvfølgelig også høres som podcast, og snakken er faktisk på engelsk, som man på danseskolen efter ønske også kan undervise på.

Læs om Elmayer danskeskolen hér >>>


    

Elmayer danseskolen med direktør Bernd Erblich i midten.


Lyt til Rejseprogrammet, 2. afsnit, del 6 - Elmayer Tanzschule - Bernd Erblich


Mini podcast - Elmayer Tanzschule - Bernd Erblich på engelsk


Det sprang vi over

Hvad vi sprang over var, at overvære en af de uendelig mange Mozart koncerter, der nærmest på samlebånd spilles flere gange dagligt året rundt. Vi gik heller ikke i Staatsoper Wien (det store billede øvert) for at overvære en opera af ikke østrigsk herkomst (som var det, de spillede i de dage, vi besøgte Wien), men nu havde vi jo også lige været til opera i Semperoper i Dresden. Vi undlod, at stå i lang kø sammen med de andre turister for at spise et stykke tung abrikos chokoladekage, kaldet Sachertærte, på Hotel Sacher. Kagen er godt nok verdensberømt og opkaldt efter hotellet, hvor man kan få den originale serveret i hotellets café, men…


 

Ægte eller ej - opskriften er den samme og køen kortere. Men betjeningen...hmmm...


I stedet spiste vi den uoriginale Sachertærte, skabt efter samme opskrift, sammen med en ægte Apfelstrudel i vaniljesauce i et Aida konditori, hvis eneste minus var servetrisens uhøflige optræden. Den hurtige oplevelse af Wien klarede vi til fods og med en sporvognstur rundt om bymidten. Det kan gøres med et enkelt skifte undervejs. Og med de såkaldte Vienna City Cards indkøbt og installeret på vores smarttelefoner er man godt stillet. Det kan købes med forskellig varighed, giver adgang til al offentlig transport i byen og er klart den enkleste måde at færdes uhindret på over lidt længere afstande.

 

Arrogance-fri service

Bilen havde vi parkeret i en parkeringskælder tæt ved det lejlighedshotel, nogle kilometer fra bymidten, hvorpå vi overnattede - bortset fra den tid, altså, som KIA-forhandleren i Wien benyttede til at udskifte en ventil i venstre fordæk, som havde resulteret i en langsom sivepunktering. Længe leve de indbyggede moderne dæktryksmålere, som i KIA’en fungerede fortræffeligt – for fordækkene på en bil er ikke det bedste sted at tabe pusten. Hos KIA forhandleren oplevede vi ingen snært af arrogance, men tværtimod stor imødekommenhed, øjeblikkelig og præcis diagnose samt omgående reparation. Tak for det.

Fremragende service hos KIA i Wien Mitte.


Stephansdom.

   
Albertina bibliotek og museum i midten. Heste-taxi'er ved Stephansdom til højre.

 
Donaukanal og Mozart mindesmærke.

     
Lokal ret... Orglet i Stephansdom og blomster i civiliseret miljø. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejseradioen.dk redigeres og udgives af Søren Clauding

© Rejseradioen: Søren Clauding - Clauding Communication. Kontakt >>>