|

Statsoperaen i Wien er udtryk for byens storhed.
Road-trip i kunst, kultur og bæredygtighedens tegn:
Wien er
stor, storslået – med en snært af arrogance
Af Søren
Clauding – november 2024
Podcast - Lyt til Rejseprogrammet, 2. afsnit, Wien
Med kunst og kultur i Mellemeuropa som
omdrejningspunkt er Wien central. På mange måder stråler kunsten
ud af den østrigske hovedstad, det har den gjort i århundrede,
hvor måske især musikken har spillet en og fortsat spiller en
afgørende rolle. Det betyder også, at turisterne strømmer til
byen i en sådan grad, at de på det nærmeste dominerer den indre
by. Man kunne gøre sig den tanke, at byen ville synes tom, hvis
turismen blev forbudt.
Om det er det forhold, at turisterne er
et nødvendigt onde, der udløser en distanceret arrogance, eller
det i al sin enkelhed er vores begrænsede tid i storbyen, der
gav et fordrejet indtryk, skal vi lade være usagt, men nu er det
noteret, og mere behøver vi ikke beskæftige os med det forhold.
For det ændrer ikke på, at byen i sin kulturelle storhed og med
dens enestående historie er besøg værd. Det er blot vigtigt at
sortere ud, at vælge på forhånd og lade alt det, man ikke når,
stryge forbi som en levende kulisse. Ellers kan det hele godt gå
hen at blive lidt for overvældende.
Det var præcis, hvad vi gjorde.
Vi burde måske have kastet os ud i
historien bag den stor Stephansdom – domkirken i bymidten. Vi
burde måske have brugt tid på den spanske rideskole, på de mange
palæer, være dvælet hen i kejserrigets fortid og gået dybt i de
store krigeriske slag, der har præget byen og den østrigske
eksistens i hundredvis af år. Det undlod vi, og alligevel var de
ikke til helt at komme udenom.

Stephansdom.
Men Wien har overlevet, dens hjerte slår
stadig i høj pulserende takt. Og trods en distanceret attitude
er man der fortsat for turisterne. Den menneskelige
overlevelsestrang er åbenlys.
Vi havde en fornemmelse af det på
forhånd. Vi var forberedte, så Wien fik lov at trænge ind,
styret af vores ønske om og lyst til at snuse til et par af de
hjørner i dens kulturhistorie, der er synlige på
overfladen, men hvor man skal dybere i sammenhængene, for at få
et udbytte. Og det lykkedes vel, trods alt, også fordi vores
sind var åbne. Så et besøg i Wien bør ske med åbent sind og med
en klar struktur. Blot en konklusion…
Wiener Secession og Wien Museum
Vores mål var, at strejfe malerkunsten,
især givet af den såkaldte Wiener ecession,
som for 125 år siden var skabt i et opbrud og som led i en
kunstnerisk frigørelse fra datidens veletablerede normer, som en
østrigsk pendant til Berliner Sezession og Münchner Sezession.
Tilfældigvis afsluttede det nylig totalt moderniserede Wien
Museum på vores ankomstdag en udstilling med præcis de tre
secessions som tema. Vi nåede at se den enestående ”opvisning”
og det gav anledning til et uddybende møde
med udstillingens kurator, som også er
vicedirektør på Wien Museum, Dr. Ursula Storch. Det kom der
naturligvis også et radiointerview og en mini-podcast ud af.
Læs om Wiener Secessionen og Wien Museum hér >>>
Lyt til Rejseprogrammet, 2. afsnit, del 3 - Wien
Museum - Dr. Ursula Storch
Mini podcast - samtale med Dr. Ursula Storch, kurato og vicedir.
Wien Museum på tysk

Hundertwasser Haus
Hundertwasser
og KunstHausWien
Wiener secession har været medvirkende
til at skabe grundlaget for andre og mere nutidige kunstneriske
udtryk, som ikke mindst Friedensreich Hundertwasser var
eksponent for. Han tog afsæt i billedkunst men spredte sig henad
vejen over utallige kunstneriske platforme, og han forenede
praktisk funktion med naturlige, bæredygtige løsninger. I Wien
finder man et museum dedikeret Hundertwasser, KunstMuseumWien.
Det besøgte vi, og radioindslaget såvel som mini-podcasten blev
optaget i den lejlighed, som Hundertwasser indrettede og beboede
i Wien. Den er normalt ikke tilgængelig for offentligheden, det
kan man selvfølgelig ikke høre i lydindslagene, men vi kan vise
billeder derfra.
Læs om KunstHausWien og Hundertwasser Haus hér >>>
Lyt til Rejseprogrammet, 2. afsnit, del 5 - Hundertwasser -
Isabella Petricek
Mini podcast - samtale med Kunstformidler Isabella
Petricek på tysk
Mødet
med den ægte, originale Strauss
De store kunstnere har ofte ingen
efterkommere, i hvert fald ikke nulevende. I Wien havde vi, set
i et historisk lys ikke mindst, ikke desto mindre den ære, at
møde den eneste efterkommer i lige linje (frem til hans søn) fra
grundlæggeren af Strauss musikdynastiet, Prof. Dr. Eduard
Strauss. Hans tipoldefar var Johan Strauss den første. Den ene
af hans tre sønner var Johan Strauss den anden, kendt som
valsekongen, som var bror til Eduard Strauss’ oldefar.
Eduard Strauss har bidraget med en
uendelig stor viden om sin berømte familie, da man på det
historiske sted, hvor familien tidligere musicerede, skabte
museet House of Strauss (ikke at forveksle med det nye
oplevelsescenter, beliggende i byens centrum, som er skabt i
anledning af Johan Strauss II’s 200 års fødselsdag i 2025, og
som Strauss ikke familiært har relation til). Vi tilbragte flere
timer sammen med Eduard Strauss i den historiske bygning, og det
kom der også en del radiosnak ud af, bl.a. historien om, at
verdens mest kendte vals, An der schönen blauen Donau, er skabt
som en satire – for Donau var heller ikke dengang særlig blå.
Læs om House of Strauss hér >>>
Lyt til Rejseprogrammet, 2. afsnit, del 4 - House of Strauss -
Prof. Dr. Eduard Strauss
Mini podcast - samtale Prof. Dr. Eduard Strauss på tysk
Crash course i Wienervals
Med vals i tankerne og en periferisk
viden om den østrigske bal tradition, lagde vi vejen indenom
Elmayers danseskole, en af verdens mest berømte danseskoler,
hvor man især kan lære at danse vals. Her kan man fx på
rekordtid gennemføre et crash course i Wienervals, så man ikke
behøver at gå helt bagud af dansen, hvis man begiver sig ind i
det østrigske bal-univers. Vi fik en snak derom med direktør
Bernd Erblich. Den kan selvfølgelig også høres som podcast, og
snakken er faktisk på engelsk, som man på danseskolen efter
ønske også kan undervise på.
Læs om Elmayer danskeskolen hér >>>

Elmayer danseskolen med direktør Bernd
Erblich i midten.
Lyt til Rejseprogrammet, 2. afsnit, del 6 - Elmayer Tanzschule -
Bernd Erblich
Mini podcast - Elmayer Tanzschule - Bernd Erblich på engelsk
Det sprang vi over
Hvad vi sprang over var, at overvære en
af de uendelig mange Mozart koncerter, der nærmest på samlebånd
spilles flere gange dagligt året rundt. Vi gik heller ikke i
Staatsoper Wien (det store billede øvert) for at overvære en
opera af ikke østrigsk herkomst (som var det, de spillede i de
dage, vi besøgte Wien), men nu havde vi jo også lige været til
opera i Semperoper i Dresden. Vi undlod, at stå i lang kø sammen
med de andre turister for at spise et stykke tung abrikos
chokoladekage, kaldet Sachertærte, på Hotel Sacher. Kagen er
godt nok verdensberømt og opkaldt efter hotellet, hvor man kan
få den originale serveret i hotellets café, men…

Ægte eller ej - opskriften er den samme og køen kortere. Men
betjeningen...hmmm...
I
stedet spiste vi den uoriginale Sachertærte, skabt efter samme
opskrift, sammen med en ægte Apfelstrudel i vaniljesauce i et
Aida konditori, hvis eneste minus var servetrisens uhøflige
optræden. Den hurtige
oplevelse af Wien klarede vi til fods og
med en sporvognstur rundt om bymidten. Det kan gøres med et
enkelt skifte undervejs. Og med de såkaldte Vienna City Cards
indkøbt og installeret på vores smarttelefoner er man godt
stillet. Det kan købes med forskellig varighed, giver adgang til
al offentlig transport i byen og er klart den enkleste måde at
færdes uhindret på over lidt længere afstande.
Arrogance-fri service
Bilen havde vi parkeret i en parkeringskælder tæt ved
det lejlighedshotel, nogle kilometer fra bymidten, hvorpå vi
overnattede - bortset fra den tid, altså, som KIA-forhandleren i
Wien benyttede til at udskifte en ventil i venstre fordæk, som
havde resulteret i en langsom sivepunktering. Længe leve de
indbyggede moderne dæktryksmålere, som i KIA’en fungerede
fortræffeligt – for fordækkene på en bil er ikke det bedste sted
at tabe pusten. Hos KIA forhandleren oplevede vi ingen snært af
arrogance, men tværtimod stor imødekommenhed, øjeblikkelig og
præcis diagnose samt omgående reparation. Tak for det.

Fremragende service hos KIA i Wien Mitte.

Stephansdom.

Albertina bibliotek og museum i midten. Heste-taxi'er ved
Stephansdom til højre.

Donaukanal og Mozart mindesmærke.

Lokal ret... Orglet i Stephansdom og blomster i civiliseret
miljø.
|