I et land
med mange øer, hvor man historisk set har sejlet mellem øerne, foregår
stadig mere transport over broer. Derfor er der noget vist forløsende
ved, at køre ombord på en lille færge, for at sejle ud til en lille ø.
Det er en anden kultur, der møder en, en anden atmosfære.
Men det er
det egentlig allerede inden, man kører om bord. I højsæsonen er det ikke
usædvanligt med lidt ventetid, inden det bliver ens tur til at køre
ombord på Fanø-færgen, men det har sin helt egen charme. Fanø er en ø,
der emmer af ro, og hvis man lader sig stresse af at vente lidt, bør man
måske finde en anden feriedestination.
Brug
ventetiden, hvis der er nogen
I stedet
kan man bruge ventetiden på, måske selv at komme lidt ned i
omdrejninger. Og derpå er man parat til livet på øen i Vadehavet, uanset
der er tale om et regulært længere varende ferieophold eller blot en
kortere smuttur. Bruger man ventetiden på den måde, er man godt stillet,
for på selve færgeturen får man ikke den mulighed, ikke rigtigt i hvert
fald, for færgeturen varer kun 12 minutter.
Faktisk er
færgeturen så kort, at man som bilist må blive siddende i bilen på
overfarten. Klogt nok, for der er næppe plads til, at have alle
bilisterne myldrende rundt på færgen – for ikke at forestille sig,
hvordan det ville være, på ny at få dem tilbage i deres motoriserede
køretøjer og færgen tømt i en fart.
Cykel og
campingvogn kommer gratis med
Da er det
lettere for cyklisterne, som er serviceret med cykelstativer på færgen.
Og kommer man til fods, giver det hele jo sig selv. I øvrigt er det
gratis for en forgænger at medbringe sin cykel.
Det er gratis, at sejle tilbage til fastlandet, for man skal
kun købe billet, når man skal over på øen. Billetprisen varierer
naturligvis, afhængig af årstid, men et økonomisk tilskud fra staten og
et fornuftigt samarbejde med kommunen betyder, at færgepriserne kan
holdes på et attraktivt niveau. Desuden må en bilist gerne medbringe en
campingvogn, det koster ikke ekstra.
Ikke desto
mindre er alene den omstændighed, at ø-gæsterne skal betale for at komme
til Fanø, noget, som ø-boerne er glade for. Måske kunne de godt selv
tænke sig, ikke selv at skulle hoste op med udgiften til en færgebillet,
når de skal en tur over til fastlandet, men omvendt holder færgeturen de
allermest urolige elementer væk fra øen. De tager i stedet et smut over
dæmningen til Rømø nede ved Ribe, mener man, og derved gør man på Fanø
ingen hemmelighed ud af, at Fanø-færgen fungerer som et slags filter.
Kriminalitet er da også noget, man kender meget lidt til.
Tre
færgeafgange i timen - hver vej
I praksis
er det rederiet Færgen, der også står for eksempelvis sejladsen mellem
Kalundborg og Samsø og indtil engang næste år også sejladsen til
Bornholm (da overtager den stærkt kommercielt drevne Mols-linjen den
opgave). Færgedriften gør Færgen godt. Det er effektivt, der sejles tre
gange i timen (tre gange i begge retninger) i højsæsonen fra tidlig
morgen til sen aften. Og selve turen er en hurtig, men smuk oplevelse.
Forventningen undervejs, inden man kører i land på Fanø, lever fortsat,
som den i menneskealdre har gjort det andre steder i Danmark, hvor
brobyggerne har haft kronede dage. Færgeturen er en del af oplevelsen.
Tak for den.
Vi
benyttede anledningen under besøget på Fanø til prøvekørsel af den
udmærkede rejsebil, Opel Zafira, og optog onboard videoer både i
forbindelse med færgeoverfarten og på de store strande på den smukke ø.
Se videoerne, bliv klogere på Opel Zafira - og vil du vide mere, så
besøg
Motorsiden.dk
Rejseradioen.dk redigeres og udgives af Søren
Clauding