Mange kender formentlig den eventyragtige klippeø i
engelske kanal, en lille kilometer fra den franske kyst. Om ikke
andet så fra billeder. For Le Mont Saint Michel er et af verdens
mest unikke rejsemål, med sin magiske stræben mod himlen og
verdens uden sammenligning største tidevand. Men der er langt
derud, hvis man kommer fra Danmark, lige så langt som ville man
køre til den franske middelhavskyst, og derfor er stedet ikke
umiddelbart så besøgt af danskere.
Der er heller ingen Tivoli, forlystelsescentre eller andre typer
af underholdning i nærheden. Alligevel er det ikoniske
bygningsværk et sted, man ikke kommer uden om, hvis man vil
opleve og forstå den europæiske kultur og århundredes udvikling.
Allerede i begyndelsen af vores tidsregning blev klippeøen, der
måler omkring 900 meter i omkreds, befæstet og da kristendommen
så småt begyndte at blive udbredt, var det oplagt, at Le Mont
Saint Michel også skulle have en religiøs betydning. Navnet er
da også først kommet til, efter at biskoppen af Avaranches i 708
af selveste ærkeenglen Michael blev pålagt at opføre en kirke og
et kloster.
Man skal naturligvis gøre, hvad en ærkeengel befaler, det
forstod befolkningen dengang, og så gik byggeriet i gang.
Over årene udviklede Saint-Michel bjerget sig. Kirken og
klostret blev udbygget, der opstod en helt lille landsby på
sydsiden, der førte op imod det himmelstræbende byggeri på
toppen af øen, og fascinationen var næppe mindre dengang end i
dag. Formentlig snarere tusinde gange tværtimod. Verden havde
dengang ikke helt så meget at byde på som nutildags.
Le Mont Saint Michels historie er beskrevet i detaljer af
utallige historikere og eventyrer. Dem skal vi ikke gå i bedene
i disse spalter, men en lille aktuel opdatering er måske på sin
plads, for vi kan ikke andet end at opfordre til at lægge turen
omkring det eventyrlige sted, som både er registreret som UNESCO
verdensarv i kraft af sin kultur og sin natur.
Hvad det sidste angår, er tidevandet også enestående, det
største i verden, har eksperter fastslået. Man har mål op til 14
meter forskel på ebbe og flod - men bare rolig, det er ikke
hverdagskost.
Den nye dæmning er en del af et omfattende øko-projekt ved
Coesnon-flodens udmunding, der også inkluderer den bro-lignende
"ventil", der skimtes bagest i billedet.
Til gengæld har man i Frankrig gjort op med den udvikling,
stedet over en årrække har været truet af. Ikke på grund af
klimaforandringer, men fordi aflejringer fra tidevandet fik
havbunden til at stige, netop på grund af tidevandet (og måske
også hjulpet af den menneskeskabte dæmning, der i over hundrede
år har betydet, at turister og andre kunne komme tørskoet derud
- også ved højvande). I 2015 indviede man en ny adgangsvej i
form af en bro, og skabte en delvis naturlig løsning på
aflejringsproblematikken ved at bygge en “ventil” lidt oppe ad
floden Couesnon (læs
mere om den fornemme økoløsning hér >>>)
Praktikken…
Le Mont Sant Michel ligger præcis ud for grænsen mellem Bretagne
og Normandiet på den nordlige del af Bretagne “halvøen”, i
princippet i Den engelske Kanal. Det er klart det letteste, at
køre dertil i bil, og kan man gøre det i en Toyota RAV4 Hybrid,
som vi havde anledning til, hænger tingene ekstra godt sammen,
for en hybridbil er ikke så miljøbelastende som en konventionel
bil - og så er der oven i købet også penge at spare undervejs (læs
mere om langturen i Toyotas avancerede RAV4 Hybrid hér >>>).
Af samme årsag har man bygget store parkerings-arealer på
fastlandet og etableret et velfungerende shuttle-bus system, som
uden afbrydelse fragter gæsterne ud til øen. Busturen er gratis,
men parkeringen koster penge (se
priser og betingelser hér >>>). De specialbyggede busser har styrehus
i hver ende, så de ikke behøver vende ved Le Mont Saint Michel.
Men de er dieseldrevne og forurener noget mere end den Toyota
RAV4 Hybrid, vi anvendte ifm. besøget på den ikoniske klippeø.
Så langt havde man ikke tænkt - der er plads til forbedring.
Nu til dags kan man ikke køre ud til Le Mont Saint Michel -
heller ikke (af sikkerhedsmæssige årsager - det er OK) i en
lavt forurenende Toyota RAV4 Hybrid. Den måtte parkeres på de
store parkeringsarealer, men checkede dog ind som elektro-bil
(automatikken var storartet, men p-afgiften var den samme som
konventionelle biler).
Vi kørte til Le Mont Saint Michel i en lavt forurenende
Toyota RAV4 Hybrid SUV. Se videoen, få mere at vide om målet
for køreturen og ikke mindst en idé om, hvordan en sådan bil
klarer en lang tur gennem Europa.
Der er campingpladser i nabolaget og hoteller tæt ved
parkeringspladsen. Vi valgte imidlertid at bo på selve øen i det
historiske Hotel de la Mère Poulard (link
til La Mère Poulard >>>), men hotelkæden, som Le Mère
Poulard tilhører, har også hotel på fastlandet, lige ved den
nye bro, med udsigt til klippeøen. Hvis man vil slippe for at
slæbe sin bagage de sidste par hundrede meter fra
bus-stoppestedet og ud på øen, er den løsning at foretrække. Som
hotelgæst på øen har man dog omvendt adgang til den
parkeringsplads, der ligger nærmest busstoppestedet på
fastlandet, og er man heldig, skal man så hér blot gå 50 meter.
Selve besøget på Le Mont Saint Michel er gratis, der
skal dog betales omkring 10 Euro for at få adgang til klosteret,
og med 3 millioner besøgende om året, er priserne på øen
naturligvis ikke de laveste. Omvendt kunne det være meget værre.
Et måltid mad med drikkevarer for 4 personer er muligt at få for
80 Euro, oven i købet med en enestående udsigt og unik atmosfære
som en del af oplevelsen.