Chicagos
enestående arkitektur
Af Søren Clauding – november 2014
Architecture-tur i Chicago
Storbyen Chicagos skyline er imponerende. Men ligeså imponerende
som mængden af skyskrabere, bygget sammen på et ganske
koncentreret areal, er det grundlag, hvorpå de er opstået og den
filosofi, der ligger til grund for byplanlægningen.
I
1871 brændte hele den centrale bydel ned til grunden. Det gav
mulighed for at bygge alting op efter de allernyeste metoder. Og
selvom 1871 kan synes som rigtig mange år siden, er det intet i
sammenligning med de mange hundredevis af år, der ligger bag de
fleste af verdens øvrige storbyer – nævn i Flæng: Paris, London
eller for den sags skyld New York.
De
er baseret på en tankegang uden biler, metro og andre moderne
teknologiske hjælpemidler. Og selvom man i Chicago ikke i
slutningen af det 19. århundrede havde mulighed for at forudsige
udviklingen og den hast, hvormed den ville komme, havde man
allerede dengang tænkt ud af boksen og det har man glæde af den
dag i dag.
By i flere lag
Chicago er nemlig en by i flere lag. På overfladen færdes
mennesker og mennesketransport. Under overfladen på et
underjordisk vejnet færdes forsyningskøretøjerne. Det giver en
unik ro i gadebilledet. Og da det såkaldte L-banenet begyndte at
opstå, allerede i 1882, blev det naturligvis lagt i et niveau
ovenpå gadeplanet. Tre niveauer bruges til transport – og da det
eksisterende gadenet blev anvendt til metrobyggeriet, kunne
skyskraberne få lov til at blive stående.
Overordnet
er det sådan, grundlaget for Chicagos enestående arkitektur er
opstået, fortæller guiden på en af Chicago First Ladys turbåde.
For naturligvis kan en sådan skyline ikke ligge hen, uden at
byen i stolthed vil informere vidt og bredt derom.
Chicago har etableret The Chicago Architecture Foundation, der
bl.a. varetager bybilledet og dets bevarelse, og foretagenet har
medvirket til at etablere såvel bådture på Chicago River og
Michigansøen som segway-ture, vandreture, cykelture, busture og
”L-Train” ture. På en varm sommerdag kan bådturen på de
eksklusive First Lady skibe med velassorterede barer og smukke
saloner og åben ”tagterrasse” på det varmeste anbefales.
Bygningernes historie
Her
fortæller guiderne gode historier om de mange meget forskellige
bygninger, man sejler forbi. Om dengang hvor Chicago River var
så forurenet, at man undlod at bygge huse med vinduer ud imod
floden. Om hvordan man ved at ændre flodens gennemstrømning fik
renset floden ud og gjort den så attraktiv, at man nu forsynede
husene med vinduer. Om boligkvarterer, hvor man gjorde op med
skyskrabernes dominerende slagskygger og skabte næsten
rækkehuslignende
boligkomplekser
med småhaver ud til den rensede flod.
Sejlturen fører passagererne forbi prominente seværdigheder som
det kæmpemæssige 423 meter høje Trump Tower og den højeste af
dem alle: Sears Tower, der i 2009 blev døbt om til
Willis Tower
med reference til den dominerende virksomhed, der har til huse i
det 442 meter høje byggeri. Willis Tower var indtil One World
Trade Center stod færdig USA’s højeste bygning.
Willis Tower i Chicago >>>
Og
a-pro-pos: Læg mærke til, at skyskraberne i Chicago er bygget op
i niveauer og bliver smallere jo højere op man kommer.
Forklaringen er ikke af bygningsteknisk karakter men den enkle,
at der er regler for, hvor brede bygningerne må være, når de når
en vis højde – for ikke at skygge så meget i gaderne.
Vigtige links:
Choose Chicago: What to
do in Chicago
Chicagos First Lady Architecture cruise
Trump bygningen (tv), Willis Tower (med antennerne - th). Og
midten: Skyskraberne kaster fortsat skygger i gadebilledet
Chicago's First Lady står for Architecture rundfarten på Chicago
River. Th: Nederst biler, øverst boliger.
Også ved tusmørke er Chicagos skyline overvældende.
Til
venstre: Der findes få af de iøjefaldende sorte vandbeholdere
tilbage i Chicago. De blev i sin tid placeret ovenpå husene og
når der udbrød brand, åbnede man for vandet - datidens
sprinkleranlæg.
Til
højre: Symptomatisk spejlbillede: Deres bygges i en uendelighed
i Chicago... |