- for mennesker på farten

Lyt til Rejseradioen her på siden og på danske radiostationer


Forsiden   Aktiviteter    Biler    Overnatning    Rejsemål    Transport    Rejseprogrammet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Chicagos enestående arkitektur


Af Søren Clauding – november 2014


Architecture-tur i Chicago


Storbyen Chicagos skyline er imponerende. Men ligeså imponerende som mængden af skyskrabere, bygget sammen på et ganske koncentreret areal, er det grundlag, hvorpå de er opstået og den filosofi, der ligger til grund for byplanlægningen.

 

I 1871 brændte hele den centrale bydel ned til grunden. Det gav mulighed for at bygge alting op efter de allernyeste metoder. Og selvom 1871 kan synes som rigtig mange år siden, er det intet i sammenligning med de mange hundredevis af år, der ligger bag de fleste af verdens øvrige storbyer – nævn i Flæng: Paris, London eller for den sags skyld New York.

 

De er baseret på en tankegang uden biler, metro og andre moderne teknologiske hjælpemidler. Og selvom man i Chicago ikke i slutningen af det 19. århundrede havde mulighed for at forudsige udviklingen og den hast, hvormed den ville komme, havde man allerede dengang tænkt ud af boksen og det har man glæde af den dag i dag.

 

By i flere lag

Chicago er nemlig en by i flere lag. På overfladen færdes mennesker og mennesketransport. Under overfladen på et underjordisk vejnet færdes forsyningskøretøjerne. Det giver en unik ro i gadebilledet. Og da det såkaldte L-banenet begyndte at opstå, allerede i 1882, blev det naturligvis lagt i et niveau ovenpå gadeplanet. Tre niveauer bruges til transport – og da det eksisterende gadenet blev anvendt til metrobyggeriet, kunne skyskraberne få lov til at blive stående.


 

 

 

 

 

Overordnet er det sådan, grundlaget for Chicagos enestående arkitektur er opstået, fortæller guiden på en af Chicago First Ladys turbåde. For naturligvis kan en sådan skyline ikke ligge hen, uden at byen i stolthed vil informere vidt og bredt derom.

 

Chicago har etableret The Chicago Architecture Foundation, der bl.a. varetager bybilledet og dets bevarelse, og foretagenet har medvirket til at etablere såvel bådture på Chicago River og Michigansøen som segway-ture, vandreture, cykelture, busture og ”L-Train” ture. På en varm sommerdag kan bådturen på de eksklusive First Lady skibe med velassorterede barer og smukke saloner og åben ”tagterrasse” på det varmeste anbefales.

 

Bygningernes historie

Her fortæller guiderne gode historier om de mange meget forskellige bygninger, man sejler forbi. Om dengang hvor Chicago River var så forurenet, at man undlod at bygge huse med vinduer ud imod floden. Om hvordan man ved at ændre flodens gennemstrømning fik renset floden ud og gjort den så attraktiv, at man nu forsynede husene med vinduer. Om boligkvarterer, hvor man gjorde op med skyskrabernes dominerende slagskygger og skabte næsten rækkehuslignende

boligkomplekser med småhaver ud til den rensede flod.

 

Sejlturen fører passagererne forbi prominente seværdigheder som det kæmpemæssige 423 meter høje Trump Tower og den højeste af dem alle: Sears Tower, der i 2009 blev døbt om til Willis Tower med reference til den dominerende virksomhed, der har til huse i det 442 meter høje byggeri. Willis Tower var indtil One World Trade Center stod færdig USA’s højeste bygning. Willis Tower i Chicago >>>

 

Og a-pro-pos: Læg mærke til, at skyskraberne i Chicago er bygget op i niveauer og bliver smallere jo højere op man kommer. Forklaringen er ikke af bygningsteknisk karakter men den enkle, at der er regler for, hvor brede bygningerne må være, når de når en vis højde – for ikke at skygge så meget i gaderne.

 

Vigtige links:

Choose Chicago: What to do in Chicago

Chicagos First Lady Architecture cruise


   

Trump bygningen (tv), Willis Tower (med antennerne - th). Og midten: Skyskraberne kaster fortsat skygger i gadebilledet

 

   

Chicago's First Lady står for Architecture rundfarten på Chicago River. Th: Nederst biler, øverst boliger.

 

 

Også ved tusmørke er Chicagos skyline overvældende.

 

   

Til venstre: Der findes få af de iøjefaldende sorte vandbeholdere tilbage i Chicago. De blev i sin tid placeret ovenpå husene og når der udbrød brand, åbnede man for vandet - datidens sprinkleranlæg.

Til højre: Symptomatisk spejlbillede: Deres bygges i en uendelighed i Chicago...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejseradioen.dk redigeres og udgives af Søren Clauding

© Rejseradioen: Søren Clauding - Clauding Communication. Kontakt >>>